Otavan Opiston logoOtavan OpistoNettilukioNettiperuskouluMuikku

11.2 Innovaatioiden leviäminen

Innovaatiot tarkoittavat uusia keksintöjä, ideoita ja tietoja. Niitä voivat olla esimerkiksi muoti-ilmiöt, ideologiat, musiikki, teknologiset keksinnöt, lääkkeet ja laitteet. Samalla periaatteella kuin innovaatiot, leviävät myös taudit ja talouden lama. Innovaatiot leviävät eniten paikallisesti. Innovaatioiden leviäminen törmää joskus erilaisiin esteisiin; esimerkiksi fyysisiin esteisiin, kuten vuoriin, aavikoihin tai meriin, tai henkisiin kuten kulttuurilliset rajat. Näiden esteiden merkitys on vähentynyt globalisaation myötä. Tieto innovaatioista leviää esimerkiksi internetin ja sosiaalisen median välityksellä nopeasti välimatkoista huolimatta. Innovaation leviämisen ehtona ovat keksinnön tarpeellisuus ja ihmisten halukkuus ottaa se käyttöön.


Kuva: Innovaation omaksujaryhmät. Sininen viiva kuvaa uusien omaksujien määrää. Alhaalla on innovaation synnystä kulunut aika. Ensimmäisenä uutuuden ottavat käyttöön innovaattorit. Sitten uutuuteen tarttuvat varhaiset omaksujat. Sitten uutuus leviää massan keskuuteen. Ensin sen omaksuu enemmistön etujoukko ja sitten enemmistön jälkijoukko ja lopulta vitkastelijat. Jotkut eivät omaksu innovaatiota lainkaan. Salla Lindström, CC BY-SA 3.0

Vaatteiden tapauksessa innovaattoreita ovat esimerkiksi muotisuunnittelijat tai muut muotivaikuttajat. Muodin tapauksessa niitä voisivat olla esimerkiksi muotibloggarit. Enemmistön etujoukko huomaa uutuuden muotilehdistä, mediasta tai muotiliikkeistä, ja tilaa vaatteen internetistä tai löytää sen muotiliikkeestä. Enemmistön jälkijoukko huomaa tuotteen ehkä muilta käyttäjiltä. Tässä vaihessa vaatetta saa jo melkein kaikista vaatekaupoista. Vitkastelijat ostavat tuotteen viimeisenä esimerkiksi marketin tai halpakaupan hyllyltä.

Innovaatioiden leviäminen eli diffuusio voi tapahtua kolmella eri tavalla. Usein on kyseessä niiden yhdistelmä.

Tartuntadiffuusiossa innovaatio leviää ensin lähimpänä oleville henkilöille. Sitä kautta se leviää innovaatiokeskuksesta ensin lähimpiin paikkakuntiin. Esimerkiksi nuorten muotisanat leviävät usein näin. Hierarkkisessa diffuusiossa innovaatio leviää innovaatiokeskuksesta ensin suurimpiin keskuksiin. Niistä se leviää lähimpiin pienempiin keskuksiin ja niistä taas edelleen vielä pienempiin. Näin innovaatio etenee hierarkian ylemmiltä tasolta alempiin.

Kolmas innovaatioiden leviämistapa on muuttodiffuusio. Siinä innovaatio leviää muuttavien henkilöiden mukana uuteen paikkaan. Esimerkiksi Suomesta Australiaan muuttaneet ovat perustaneet uuteen asuinpaikkaansa saunatehtaan. Monet suomalaiset ovat hankkineet astiankuivauskaapin uuteen asuinpaikkaansa ulkomailla, mutta toistaiseksi se ei ole levinnyt kovin tehokkaasti eteenpäin.

 

Otavan Opisto / Salla Lindström 2014


Tämä oppimateriaali on lisensoitu Creative Commons Nimeä - Tarttuva 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Mahdollisesti lisenssin ulkopuolelle jäävät oppimateriaalin osat on merkitty erikseen.


 

© 2015 Otavan Opisto