Otavan Opiston logoOtavan OpistoNettilukioNettiperuskouluMuikku

1.1 Aluksi

Valokuvailmaisu

Valokuvan ottamiseen on yleensä jokin tarkoitus. Perhepiirissä otetaan kuvia muistoksi erilaisista perhejuhlista, matkoista, tapahtumista, jne. Puhutaan myös dokumentti-, luonto, uutis-, propaganda-, jne. kuvista. Kuvia käytetään paljon erilaisissa julkaisuissa eli käytännössä kuvien tulva on valtava.

Miten saan omat valokuvani huomatuiksi? Minkälainen on hyvä valokuva? Tämä kurssi yrittää löytää vastauksia nähin kysymyksiin.

Valokuvaajan ilmaisukeinot

Kameran edessä

  • kuvauspaikan/ympäristön valinta: esim. minkälainen maisema sopii esitteeseen, mikä miljöö/tausta henkilökuvaukseen, jne.
  • henkilöohjaus: esim. kontaktin luonti kuvattavaan
  • vaatetus, meikki, muu mahdollinen rekvisiitta
  • kuvaushetki: esim. minkälainen väri/valaistus sopii maisemakuvaan
  • valaistus: esim. väri, voimakkuus, suunta
  • kohteen liikesuunta ja etäisyys

Kamerassa

  • objektiivin polttoväli, valovoima ja himmentimen aukon koko
  • valotusaika (sulkimen nopeus): miten liikkeen tulee näkyä kuvassa
  • rajaus: miten lähellä kohde on ja mitä muuta kuvassa näkyy ja mitä ei
  • kuvakulma: ylhäältä, alhaalta vai kohteen tasalta
  • kuvauskulma: suoraan edestä vai sivulta
  • suodattimet, lähilinssit

Kuvan oton jälkeen

  • tallennus kiintolevylle/rompulle/DVD:lle
  • rajauksen tarkentaminen
  • valotuksen korjaus
  • värien säätö
  • kuvamanipulaatio
  • terävöinti
  • tallentaminen tulostettavaksi / näyttö-/nettikuvaksi
  • kuvan tulostaminen (itse/valokuvausliike)
  • kuvan esittäminen: näyttö, näyttely, julkaisu, slideshow, jne

Valokuvaajalla on kamera, jonka tekniikan tunteminen auttaa myös luovassa valokuvauksessa. Lisäksi on tunnettava sommitteluun liittyvät säännöt, joita voi vapaasti rikkoa, kun siihen tuntuu olevan tarvetta.

Hyvässä kuvassa on jokin mielenkiintoinen elementti, johon kuvan katsoja kiinnittää huomiota (huomiopiste). Elementtien sijoittelulla (sommittelu) katsojan katse pidetään kuvassa eikä päästetä harhailemaan kuvan ulkopuolelle.

Jokaisella valokuvalla on jokin viesti kuvan katsojalle. Jos kuva sisältää tahattomia piiloviestejä, jää kuvan sanoma epäselväksi katsojalle. 

© 2015 Otavan Opisto